Saturday 3 November 2012

DIMANA PEMBENTUKAN USAHAWAN ITU BERMULA

Tajuk:Dimana Pembentukan Usahawan Itu Bermula
Penceramah:Kamarulzaman Ramlee(Seorang Jutawan Trainer Consultant.)

Berikut adalah nota ringkas yang sempat ku catit.Penceramah banyak menceritakan pengalaman hidup dan liku-liku beliau untuk berjaya maka point-point penting sangat terhad.

“Knowing you need to make a change isn’t enough.You have go to find the guts to do it.”~ Robert Toru Kiyosaki

§  Jika kita hendak capai sesuatu perkara kita kena berani untuk lakukan ia.[1]

Syarat-Syarat nak berjaya dalam bidang consultant:-

§  Ada tujuan yang jelas iaitu matlamat.[2]

§  Tidak boleh buat sesuatu perkara itu seoarang diri.Kita harus mempunyai satu team yang mantap.

§  Mengetahui bagaimana hendak pilih orang yang betul dalam pembentukkan team dan mempunyai laluan yang betul.(Ketahui kemana ia nak pergi.)

§  Dalam Training harus guna kelebihan diri sendiri dengan mengsetkkan bagaimana cara kita nak deliver.(tidak meniru orang dalam cara penyampaian.)[3]

Matlamat paling utama:Jangan sibuk mengejar wang tapi lakukan untuk menolong orang lain dan berkongsi ilmu.[4]

“Change your focus from making money to serving more people.Serving more people makes the money come in.”~
Robert Toru Kiyosaki

§  Untuk menjadi seorang trainer consultant hendaklah hati kita kena bersih supaya keikhlasan terbit semasa memeberi ucapan.[5]

§  Selalu memaafkan orang agar bebanan yang tersimpan dalam hati tidak menghantui kita sehingga ia membantutkan kehidupan.[6]

§  Amalkan PMA(Positive Mental Attitude)

§  Sentiasa berkongsi dan menolong.

“You can have everything you want in life,if you just help enough other people get what they want”~Zig Ziglar.

§  Sentiasa memberi yang terbaik biar apapun kondisi anda.
Sebagai seorang trainer biarpun anda demam panas anda harus tetap memberi yang terbaik dalam melaksanakan tanggungjawab anda.

§  Manfaatkan semua peluang yang diberikan.

§  Disiplin diri kena kuat.[7]
(When you promise you have to commit)

§  Berani buat  dan berani gagal.[8]




Berikut adalah komentar ringkas yang bermain di minda dengan sedikit rujukan,I,allah akan hadir dalam artikel dalam bentuk tersendiri berkenan bisnes.

[1]
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11

[2] Teringat akan aku kata-kata Brian Tracy “Goals allow us to control the direction of change in our life.”
antara cara-cara kita meletakkan matlamat kita ialah dengan menggunakan sistem SMART.

(Specific), bersifat jelas dan khusus
M (Measurable), harus dapat diukur, jika tujuan kita tidak dapat diukur maka kita tidak akan dapat mencapainya.
A (Achievable), harus dapat dicapai.
(Reasonable/Realistic), harus punya alasan yang jelas atau realistis.
T (Timeable/Time bound), punya batas waktu yang jelas.

[3] Dalam buku Real Leader Don’t do Powerpoint.Syarat pertama memberi ucapan adalah dengan menjadikan diri kita membentuk ucapan dan maksud.Ini merangkumi keperibadian diri,isyara-isyarat badan,mimik muka intonasi suara,dan pergerakan tubuh.

[4] "Berusahalah dengan ikhlas tanpa memikirkan balasan semata-mata, kerana semakin tinggi keikhlasan di dalam diri, semakin tinggilah balasan baik yang akan diperolehi dalam keadaan sedar atau tidak"

[5] Dalam sebuah hadits disebutkan bahwa Rasulullah shalallahu’alaihi wasalam pernah ditanya tentang sebaik-baik manusia, maka beliaupun menjawab, “Setiap orang yang bersih hatinya dan selalu benar atau jujur lisannya.” Kemudian mereka para sahabat berkata, mengenai jujur atau benar lisannya,kami sudah mengetahuinya, tetapi apakah yang dimaksud dengan orang yang bersih hatinya ?” Beliau menjawab, “yaitu seseorang yang bertakwa dan bersih, yang tidak terdapat dosa pada dirinya, tidak dholim, tidak iri, dan juga tidak dengki.”
HR. Ibnu Majah dan Ibnu ‘Asakir . Syaikh Albani berkata, “Hadits ini memiliki sanad yang shahih dan rijal ataupun perawi yang tsiqat (terpercaya)”. (As-Silsilah Ash-Shaihah no.948)

Apabila kata-kata itu berhulu dari hati, niscaya ia akan sampai ke hati.” (Syiar A’lam an-Nubala‘ 6/122-Kitab Imam Adzahabi)

[6] “Dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah l menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.” (Ali ‘Imran: 134)

Nabi saw bersabda:

“Sayangilah –makhluk– maka kamu akan disayangi Allah l, dan berilah ampunan niscaya Allah l mengampunimu.” (Shahih Al-Adab Al-Mufrad no. 293-Kitab Imam Bukhari Tahqiq Sheikh Albani.)


[7] Saya mengutip kata-kata Ahmad Syauqi(penyair arab dan pemikir terkenal)
“keabdian bukan martabat yang akan dicapai setiap manusia dan diraih dari mulut orang-orang yang kurang cerdik,Tapi akhir dari cita-cita itu adalah kebesaran.Bila sumbernya hancur binasa,ia tetap abadi dalam kebesarannya”

Maka kerja keras yang disertai dengan kehendak membaja dan disiplin merupakan langkah awal untuk meraih keberhasilan diatas jalan panjang yang harus dilintasi setiap insan.

[8] Selagi lagi Ahmad Syauqi berkata:
“Kesuksesan takkan pernah menghindari suatu kaum bila keberanian adalah tungangan mereka.Takkan dicapai cita-cita dan kehendak dengan hanya tidur.Tapi dunia ini ditundukkan dengan kemenangan.”


" WAHAI JIWA KETIKA TINTAMU MENULIS DI BUMI,HENDAKLAH JIWAMU MENDONGAK KE LANGIT "

No comments:

Post a Comment