Thursday 4 October 2012

MARTABAT SEBUAH CINTA

Cinta pada mula-mulanya adalah suatu permainan,lama-lama ia menjadi kesungguhan.Cinta sesuatu yang indah dan agung.Para-para ahli seni cuba melukiskan hakikat cinta di atas kanvas-kanvas dan aksara mereka.Begitu juga tidak lepas para sasterwan cuba melakarkan hakikat cinta dengan bait-bait syair mereka.Tetapi tiada sesiapa yang dapat mendefinisikan apa itu cinta?Sungguh tiada kata-kata yang mampu melukiskan keindahan dan keagungannya.Hakikat cinta tidak dapat ditemukan,selain dengan segenap kesungguhan pengamatan dan penjiwaan.Cinta tidak dimusuhi agama dan tidak dilarang syariat-Nya.Pembawaan cintalah yang menentukan sama ada ia dibenarkan ataupun tidak.Cinta itu adalah urusan hati,manakala hati adalah urusan ilahi.

Cinta adalah sebuah kata yang sentiasa diperjuangkan oleh para nabi dan rasul agar tertanam subur dalam jiwa setiap insan.Bila sudah bersentuhan dengannya,perasaan orang-orang beriman pun boleh bergetar.Lisan-lisan ahli-ahli ibadah pun tidak akan bosan untuk selalu menyebutnya.Ahli falsafah menghiasi pesanan mereka dengan cinta.Sehingga wangian-wangian cinta telah mengharumkan keseluruhan tamadun dan abad.Kisah-Kisah cinta telah menghiasi setiap zaman.Siapakah tidak kenal dengan kisah-kisah seperti Laila Majnun,Romeo dan Juliet dan sebagainya.Tetapi zaman telah melupakan sebuah kisah cinta yang paling indah.Cinta apakah yang telah dipersembahkan sehingga ia dicatat dengan tinta emas pada 1400 tahun dahulu?(i.allah kita akan bahaskan pada  suatu hari nanti).

Putaran zaman semakin hari telah mengelapkan kesucian CINTA yang dipelihara.Kata “Cinta”pada saat ini telah kehilangan maknanya yang agung.Kata-kata Cinta telah terbenam ke tahap yang membosankan.Ia menjadi kata-kata yang hanya dilantunkan oleh para penyanyi.Sehingga hakikat cinta telah berubah dan dimanupulasi.Zaman  memahami cinta hanya sebatas berlainan jantina.Cinta yang ditampilkan dilayar kaca dengan gambar-gambar murahan dan lakonan cinta yang sangat menjengkelkan telah menjadikan CINTA terjembab dibawa satu sandiwara.Cinta yang difahami hanya sebatas fizikal,disebabkan kepalsuan dan kebohongan yang dimanupulasi oleh media.Sungguh ia menjadi cinta yang sangat kerdil,tidak sedikit pun melihat lebih dalam pada karakter jiwa orang yang dicintai?

Para penyanyi hiburan,mereka telah menodai pengertian cinta dan ensensi yang terkandung di dalamnya.Dewasa ini lagu-lagu cinta yang diputarkan hanya menjadi suatu hiasan selebihnya mengumbarkan unsur-unsur yang menyalahi hakikat cinta itu sendir.Sehingga tidak kisahlah mengapa para remaja sekarang hanya memahami cinta itu hanya sebatas biologis sahaja.Mencurahkan cinta hanya demi mendapatkan kepentingan tertentu.Mereka hanya memahami cinta itu sebatas lantaran keindahan fizikal semata-mata.

Sesungguhnya cinta merupakan sesuatu yang bersemayam dalam jiwa yang dalam.

Jika kita mencintai kerana sesuatu sebab nescaya cinta jenis ini tidaklah akan abadi.Cinta jenis ini akan melayang bersama melayangnya  sebab itu.

Kesimpulannya,tanpa adanya kesadaran dan pemahaman akan nilai cinta,maka tiada ada beza antara manusia dan makhluk hidup yang lain.Bagi seseorang yang memahami cinta,cinta bukanlah gejolak perasaan yang bermain.Kerana ia hanya suatu kepalsuan!!Perlu bagi kita untuk memberikan bingkai pemahaman cinta dalam perspektif peradaban.




" WAHAI JIWA KETIKA TINTAMU MENULIS DI BUMI,HENDAKLAH JIWAMU MENDONGAK KE LANGIT "

1 comment:

  1. Cinta adalh pemberian suci dari ALLAH utk mereka yang inginkan cinta ALLAH. Kerana ALLAH semata, jika cinta itu di semai dan di bajai dengan keimanan dan ketaqwaan kepada ALLAH insya ALLAh cinta itu akan teguh dalam melayari sesebuah batera yang baik berpandukan dengan Kecintaan hanya kepada ALLAH. Namun cinta paling agung hanyalah CINTA kepada ALLAH CINTA HAKIKI.

    ReplyDelete